ARKIV

KATEGORIER

Stadsknallande

Jag bor en ganska bra bit ifrån min skola, därför brukar jag dra nytta av det och ta en promenad hem istället för att belasta bussarna. Med en relativt rask takt tar det mig mer eller mindre en timme.
Dock har jag oftast (egentligen alltid) kameran med mig när jag spatserar, vilket gör att jag måste ta omvägar.
I tisdags efter skolan var det så fint ljus att jag kände mig tvungen att skippa bussresan och aktivera mina fötter.

Brännvidd: 150mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.6, ISO 200

En halv minuts gång från skolan ligger S:t Pauli Kyrkogård. Jag såg skuggorna som kastades från träden och gick automatiskt dit för en närmare koll. Mycket sant så var det speciellt.

Brännvidd: 31mm, slutare: 1/200, bländare: f/8, ISO 200

Eftersom jag inte hade någon tid att hålla bestämde jag mig för att inspektera kyrkogården närmare. Snabbt bestämde jag mig för ett tema som jag skulle försöka hålla mig till.

Brännvidd: 52mm, slutare: 1/160, bländare: f/8, ISO 200

Med en okomplicerad himmel passade det mycket väl med träd som tema.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/250, bländare: f/8, ISO 200

Klockan var knappt tjugo över två och månen var redan vaken. Med ett träd i förgrunden försökte jag hitta en öppning som skulle bli en ovanlig komposition. Dessvärre var öppningen inte lika stor som jag ville att den skulle vara. Och jag hade tyvärr glömt min häcksax hemma...

Brännvidd: 75mm, slutare: 1/1600, bländare: f/8, ISO 200

Under tiden som jag vandrade tittade jag hastigt åt höger, då jag såg detta träds nästan overkliga grenverk. Mina fötter tog ett par steg in i skuggan av trädet, händerna omfamnade kameran och fingret tryckte på knappen.

Brännvidd: 135mm, slutare: 1/800, bländare: f/5.6, ISO 200

Inne på kyrkogården hade nästan alla möjliga träd blivit planterade. Om det inte vore för att de stod så tätt intill varandra skulle jag gärna tagit bilder på fler av dem.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/125, bländare: f/5.6, ISO 200

Förutom träd så fanns det minst lika många buskar som omringade alla labyrintartade gångar. Ur en av dem stack ett par löv upp sina huvuden och verkade vilja ta del av det underbara ljuset.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/1250, bländare: f/8, ISO 200

För att vara en sådan fin dag måste jag säga att det inte var många fåglar som kunde ses ute. Därför blev jag smått förvånad när jag såg den här fågeln skutta omkring bland grenarna. Jag tänkte att det skulle passa utmärkt som siluett.

Brännvidd: 70mm, slutare: 1/1250, bländare: f/5, ISO 200

Efter att ha våldgästat kyrkogården i lite mer än tjugo minuter gick jag vidare. Eftersom Folkets Park låg nära vandrade jag åt det hållet.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/500, bländare: f/5.6, ISO 200

Inne i parken lyste det mycket behagligt på den här vass-liknande växten. Skulle passa bra med en helsvart bakgrund, men hur och var jag än stod så gick det inte.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.6, ISO 200

Även i stående gick det inte att få till en helsvart bakgrund. Men det fick duga. Jag blev nöjd ändå.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/2.2, ISO 200

Innan jag skulle gå ut ur parken stannade jag upp och passade på att byta till min 50mm. Efter det gick jag mot Möllevångstorget.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/640, bländare: f/2.2, ISO 200

På torget hände ingenting intressant, så jag gick vidare. På en liten och tom sidogata på väg till Södervärn gick en ensam kvinna med sin väska. Huset bakom var i behov av en yttre renovering. Det kändes inte som att jag längre befann mig i Malmö.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/640, bländare: f/2.2, ISO 200 

Ett par minuter senare var jag framme vid Södervärn - en plats med ständig stress. Där var det lika fartfyllt som vanligt. Folk sprang och hade bråttom till sina bussar. Men hos en kvinna tycktes tiden stå still.
Brännvidd: 50mm, slutare: 1/500, bländare: f/2.2, ISO 200

Från Södervärn promenerade jag till Pildammsparken. På gångbanan som leder runt har dem låtit vatten frysa till is. En man cirkulerade runt banan med sina skridskor. Såg roligt och lockande ut.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/5000, bländare: f/1.8, ISO 200

Nu var klockan nästan fyra. Jag bestämde mig för att gå hem i solnedgången.
Kategorier: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar