ARKIV

KATEGORIER

Digitalt Tipp-Ex #5

ACR, Adobe Camera Raw, som jag framkallar alla mina råfiler i, är ett kraftfullt program.
Det har tagit mig över ett år att inse just det. I början öppnade jag bara bilderna snabbt i ACR för att konvertera dem så att jag kunde arbeta med dem i Photoshop. Underligt, nu när jag tänker tillbaka.


Men det senaste året har jag lärt mig mycket, kanske det mesta, vad man kan åstadkomma i Adobe Camera Raw och nu har jag tänkt dela med mig lite av det till er.


Man kan spara sina inställningar/presets, vilket jag ofta gör av praktiska skäl. Jag har valt ut fyra stycken som jag speciellt tycker om. Dessa kan du ladda ner och själv använda i dina fotografier.
Inställningsfilerna är inte döpta på det mest logiska eller uppenbara sättet, men du får mer än gärna döpa om dem till det du känner för.

Hur installerar jag dessa inställningar?
Det finns två sätt. Ett lätt, och ett lite mer avancerat.
Det lättaste: 
Du öppnar ACR och går till fliken Presets. Där klickar du på ikonen, väljer Load Settings och letar upp de filer som du laddade ner här ifrån. Och sen är det klart!



Det avancerade:
Nu vet jag inte hur det funkar om du använder en Mac, men i en PC ligger dessa inställningsfiler i mappen:
C://Documents and Settings/Din användare/Application Data/Adobe/Camera Raw/Settings/

Om du inte hittar mappen Application Data så måste du gå in i Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visning. Där inne bockar du för alternativet "Visa dolda filer och mappar" och sen kan du hitta mappen.


Den första inställningen jag delar med mig av är relativt nyskapad. Den gjorde jag speciellt för en bild jag tog på en blomma (faktiskt samma blomma som på bilden, fast en annan bild). Effekten passar mycket bra på bilder som innehåller någonting rött. Inte bara närbilder, som denna, utan också andra motiv t.ex. stadsbilder.



Eftersom gatufoto är ett av mina favoritmotiv måste jag ju ha med en svartvit konvertering. Jag har flera stycken i lager, men just denna är ganska säregen med en speciell känsla. Självklart passar den inte på alla bilder, men på många. Särskilt också närgångna porträtt.



Det är nästan för sent för denna, men nu (i skrivande stund) när det är snö utomhus passar den här effekten med sin kalla ton bra på vinterbilder. Eftersom jag inte provat på mer varma motiv kan jag inte hållas ansvarig för icke-behagliga resultat på just sådana.



När jag hade en session med Robin och hans gasmask skapade jag en viss inställning som hjälpte till att förverkliga min vision som jag hade målat upp i  huvudet innan. För andra, mindre skräckinjagande bilder, är den förmodligen för grön i högdagrarna. Men då är det bara att gå in i Split Toning-fliken och dra ner färgmättnaden på högdagrarna.

------------------------------------------

Om du har några problem med att få dem att fungera, eller några frågor angående vad som helst; släng hit en kommentar eller mejla mig. Min e-mail hittar du i menyn till höger.

För övrigt känner jag att min aktivitet här på bloggen har avtagit lite på senaste. Det kräver en bättring vilket jag lovar och garanterar från och med idag. Jag ska försöka hinna med åtminstone två inlägg per vecka.
Kategorier: ,

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket Fredrik!
    De var faktiskt direkt applicerbara även i Mac-världen
    (efter lite pyssel)

    SvaraRadera
  2. Måste man ha acr för att kunna använda dom? Eller finns det ett annat sätt? :) Vet att jag för flera år sedan använde någon av dessa utan att ha ras-filer. Men såklart har jag glömt hur jag lyckades haha!
    Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du måste ha ACR för att dra nytta av dessa. Alternativt Lightroom med lite pyssel.
      Däremot måste det inte vara råfiler du redigerar i ACR, utan det funkar lika bra med jpg. :)

      Radera