ARKIV

KATEGORIER

Gräskravlande

I längtan efter en fin och solig dag gräver jag i mitt bildarkiv.
Jag hittar en mapp med pixelmålningar från en varm och behaglig eftermiddag då jag kröp omkring i vår gräsmatta i en småkrypsjakt.
Med mitt 18-55 bak och fram kunde jag komma riktigt nära, nästan för nära. De flesta blir skrämda och flyger eller kryper iväg i fruktansvärd skräck. Dock hittade jag en samling med små löss som hade bosatt sig i en hörna av gräset.

Slutare: 1/200, ISO 800, inbyggd blixt på full styrka

Detta var första gången jag skådat dessa småkryp på så nära håll.

Slutare: 1/200, ISO 800, inbyggd blixt på full styrka

De var tämligen underhållande att kolla på. Hur dem ivrigt sprang omkring. Under varandra, över varandra, hur som helst så länge de kom dit de skulle.

Slutare: 1/200, ISO 800, inbyggd blixt på full styrka

Jag undrar hur livet som lus är. Tänker man på varför man är så liten och alla andra är så stora?
Tänker man på livet och döden?
Eller tänker man över huvud taget?
Man kanske bara har instinkten att äta och överleva utan att veta hur eller varför.

Slutare: 1/200, ISO 800, inbyggd blixt på full styrka

Plötsligt gjorde en myra intrång bland grässtråna . Lössen blev hysteriska och deras små ben tog fart och sprang för glatta livet. Myran lunkade hungrigt efter dem, han ville bara (precis som lössen) ha mat och överleva dagen.
Så tror jag det gick till.

Slutare: 1/200, ISO 100, inbyggd blixt

När jag tröttnat på att fotografera lössen (det var snudden på hutlöst svårt) fortsatte jag min jakt.
Hängande mitt i luften hittade jag en pytteliten hopkrupen larv.

Slutare: 1/200, ISO 100, inbyggd blixt

Dagen slutade med en närbild av en liten färgglad blomma.
Kategorier:

2 kommentarer:

  1. Wow, otroligt fina och häftiga bilder! Hur gjorde du med objektivet egentligen, bara höll det bak och fram?

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit ett blogginlägg om just det. Ett av de allra första.
    http://exponeramera.blogspot.com/2009/08/nu-gor-vi-det-igen-fast-tvart-om.html

    SvaraRadera