ARKIV

KATEGORIER

En ypperlig inledning - Del 2

Du har fått se natten, nu ska jag visa dig dagen efter då jag begav mig ut på en runda längs stranden.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/500, bländare: f/2.5, ISO 200

Det tar högst fem minuter att gå från våra vänners hus till stranden. Från stranden till deras stuga, där vi sov, tar det ännu mindre.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2.5, ISO 200

Så här års håller kiosken vid stranden stängt. Annars är den väl besökt under de varmare månaderna under sommarens tid. Där har jag handlat glass en hel del gånger.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1250, bländare: f/2.5, ISO 200

Att ha en badhytt är mycket praktiskt. Speciellt på sommaren. Men precis som kiosken är dessa förmodligen helt ur bruk nu.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/3.2, ISO 200

Precis mellan alla stenarna och tången låg en ensam och sönderfrusen sandal. Jag undrar vem som har lämnat den där...


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/2500, bländare: f/1.8, ISO 200

Under perfekta förhållanden skulle det vara relativt tjock dimma och inga fåglar eller stenar i bakgrunden. Men det var det inte, så jag fick använda den största bländaren för att kompensera en aning.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/320, bländare: f/4.5, ISO 200

Några hundra meter bort kom jag till en del av stranden där vattnet var beklätt med is i ett märkligt mönster.
Men vad som var ännu konstigare var ljudet som det gav ifrån sig. Det var det mest säregna ljudet jag hört i hela mitt liv. Ord kan inte beskriva dess toner. På något vis var det mycket lugnande att lyssna på, på ett sätt som terapi.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/3200, bländare: f/2.8, ISO 200

Jag hade kommit ut till en udde där hög vass var uppvuxen. Fiskmåsar vimsade omkring i luften lite här och var. En stor fågel, i storlek med en svan, trippade omkring inte allt för långt bort från mig. Vassen dansade sakta och graciöst i symbios med vindens genomborrande pust.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/2.5, ISO 200

Inne på en balkong i marknivå stod en bänk. Huset bakom bedriver en sorts verksamhet med kanoter tror jag. Eller något slags vattenfordon.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2, ISO 200

Dagen i helhet var inte så överlycklig. Ingen direkt sol, kallt och molnigt. Att konvertera bilderna på badhytterna till s/v passade perfekt.


Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1250, bländare: f/3.5, ISO 200

Om det inte vore för resten av familjen som väntade där hemma i våra vänners hus skulle jag gärna fortsätta rundan i minst en timme till. Men det var jag som hade bilnycklarna, och de hade druckit så jag var chaufför.
Därför gick jag tillbaka, men inte med en sorglig blick ner i gatan. Nej, jag var stolt. Utan att ha kollat något närmare på alla bilder visste jag att de skulle leva upp till mina förväntningar.

2009 har varit ett händelserikt år. Många bra och mindre bra saker som har hänt mig.
Som jag sa, ett av de bättre åren i mitt liv hittills.
Av någon anledning känner jag på mig att 2010 kommer att vara ännu bättre.

För att se dagens alla bilder får du kolla in i mitt galleri på deviantART: http://freggoboy.deviantart.com/gallery/
Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar