ARKIV

KATEGORIER

En sommarlik eftermiddag

I måndags, veckans officiella fotodag, blev det som vanligt en del nya bilder till samlingen.
I och med i söndags har det verkligen känts som att vintern är ett blott minne. Så gott som varje dag har fyllts med solsken och faktiskt behagliga temperaturer.
Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/1.8, ISO 200

På förmiddagen, innan skolan hade börjat, hann jag med att testa en ny teknik. Den kallas för "freelensing", och går ut på att hålla objektivet löst precis framför huset och vinkla det åt olika håll för att få en tilt-shift-effekt. Det är inte helt lätt, märkte jag. Men helt klart charmigt på sitt eget lilla sätt. Dock vinner man mest av tekniken på en fullformatare.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/4000, bländare: f/1.8, ISO 200

Idrottslektionen, min första för dagen, spenderades på Aq-va-kul i äventyrsbadet. Vi lekte kurragömma och hade hur kul som helst. Efteråt cyklade jag hem för att hämta min kamera varefter jag tog bussen till Gustav Adolfs Torg.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.8, ISO 200

Från Gustav gick jag till Japanphoto där jag hämtade 16 framkallade foton som jag ska skicka som arbetsprover till Östra Grevie. Sen gick jag raka vägen till skolan, under tiden som jag fotograferade lite här och var.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/3200, bländare: f/1.8, ISO 200

Vid många av husväggarna stod cyklar parkerade. Inte så konstigt, om man tänker efter. Alla tar väl tillfället i akt och motionerar nu när vädret tillåter det.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/16, ISO 200

Väl i skolan tog jag en titt på mina framkallade bilder och visade de för min fotolärare. Efter en stund gick jag in i studion för att ta ett självporträtt. Men det blev snarare runt 20 stycken. De flesta fullkomligt oseriösa och obrukbara, men ett litet fåtal blev ganska lyckade.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2.5, ISO 200

När klockan blev 17:00 var det dags att börja dra mig hemåt. Jag bestämde mig för att gå då det fortfarande var så fint och ljust ute.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/6400, bländare: f/2.5, ISO 200

På vägen råkade Daniel komma förbicyklande, så han klev av och gick med mig resten av vägen.
På en lyktstolpe satt en fågel parkerad. Det såg skönt ut.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 200

Mitt mål var att fotografera i Pildammsparken. De senaste gångerna när jag kommit förbi där har jag inte kunnat undvika att mycket grönska har börjat växa fram nu.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Solen var lite opålitlig, den skiftade flitigt mellan belysa marken och att gömma sig bakom stora onda molntussar. Men när den väl var framme passade jag på.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/1.8, ISO 200

Daniel, som fortfarande gjorde mig följe, fick flera gånger stanna till för att jag tvunget skulle fotografera alla möjliga blommor och växter.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1000, bländare: f/1.8, ISO 200

Att exponera rätt när solen lyser relativt starkt på vita små blommor är inte det lättaste som finns, ska du veta.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1000, bländare: f/1.8, ISO 200

Efter ett par, enligt Daniel för många, bilder tyckte jag att det fick räcka för dagen. Det skulle komma många andra tillfällen att fotografera där, det kan du skriva upp!
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar