ARKIV

KATEGORIER

En närgången eftermiddag

När jag kom hem vid fyra-tiden kunde jag inte göra annat än gå ut i trädgården med kameran. Blå himmel och sol, något som verkar så enkelt och vanligt. För mig känns det nästan exotiskt om man räknar på hur länge sedan det egentligen var soligt och varmt regelbundet.
Jag valde att experimentera idag. 
Det var mitt 18-200 som satt på kameran, 
så jag slängde på en närbildslins (+10) på det och fotograferade bara vid 18mm.
Brännvidd: 18mm, slutare: 1/60, bländare: f/3.5, ISO 200

Visst finns det ett par anledningar att inte göra så här. Till exempel att kromatisk aberration uppkommer lite här och var i stora doser. Och att man anar närbildslinsen i hörnen av bilden.
Men fördelarna väger nog ändå mer, tycker jag. Det är billigt och enkelt!

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Eftersom det är 18 mm så blir bildvinkeln stor, men skärpedjupet är fortfarande mycket kort.
I motljus blir det mycket och tydlig linsöverstrålning. I detta fall anser jag att det inte är något negativt, känslan blir ännu starkare och mer närvarande.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/800, bländare: f/3.5, ISO 200

Min lilla, lilla syster gjorde mig sällskap i trädgården. Hon plåtade, som alltid, närbilder av grässtrån, blommor och nyckelpigor. Vid ett tillfälle satt hon ner vid trädäcket. Jag skruvade av närbildslinsen, smög mig dig och tog en bild av henne.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Det var kul, och omväxlande, med den här tekniken. Att ta närbilder med vidvinkel.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 400

Röd och grön är komplementfärger. De förstärker varandra. Mycket behändigt speciellt i naturen som ofta har just de två kulörerna.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Lollo, min lillasyster, hittade flertalet små nyckelpigor. Jag kände mig inte så intresserad av dem den här gången. Men jag gjorde ett försök ändå. Med det gröna gräset i bakgrunden tycker jag att det blev hyfsat lyckat.

Brännvidd: -, slutare: 1/60, bländare: -, ISO 400

Om du tittar på den förra bilden, strax bakom nyckelpigan i springan mellan de två stenarna. Där skymtar man något litet och gult. Det lilla och gula skådar du på denna bild.
Jag gick nämligen in och bytte till mitt 18-55 och satte på det bak och fram.

Brännvidd: -, slutare: 1/320, bländare: -, ISO 800

Vid vårt staket hade ett par spindlar byggt nästen av nät. Jag sprutade lite vatten på ett av dem.
När jag skulle fotografera det började det så klart blåsa så att det gungade fram och tillbaka lika hysteriskt som en gunga med en treåring. Men efter ett par försök gick det.
Kategorier: ,

2 kommentarer:

  1. mkt coola och fina bilder :)! men hur sätter du på ett objektiv bak och fram om jag får fråga? blev en cool effekt tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. @Elina
    Tack ska du ha!
    Jag har skrivit om det tidigare i bloggen.
    http://exponeramera.blogspot.com/2009/08/nu-gor-vi-det-igen-fast-tvart-om.html

    SvaraRadera