ARKIV

KATEGORIER

Det var en glad påsk på Möllevångstorget

Klockan kvart över tio idag ringde det på dörren. Det var mormor och morfar som skulle hämta upp mig. 
Morfar hade kommit med idén att Möllevångstorget kunde vara en perfekt plats för gatufotografering.
Själv har jag gått där förbi ett par gånger tidigare, men inte när det är som mest packat med folk.
Brännvidd: 35mm, slutare: 1/400, bländare: f/3.5, ISO 200

Det finns en nackdel med min D300, knappen man ändrar fokusläge med sitter på ett ganska dumt ställe som gör det extra lätt att flytta den omedvetet. Självklart hade jag gjort det och de första bilderna blev tagna med manuell fokus. Sånt som händer, tänkte jag.
På denna bild är jag faktiskt kluven till om den är bättre eller sämre för att kvinnan är oskarp.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.8, ISO 200

Vi hade väntat oss lika mycket folk som det brukar vara på förmiddagarna, tyvärr hade vi fel. Men det var i alla fall inte folktomt.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/3200, bländare: f/2.5, ISO 200

En del av torgets besökare var småbarnsföräldrar, och de flesta hade sina barn med sig. Barnen ägnade sig mest åt att antingen sova eller hålla ögonen på högspänn och titta på allt och alla.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/4000, bländare: f/2.5, ISO 200

Det hör inte till vanligheten att jag är ute så här tidigt på förmiddagen, särskilt när jag är ledig.
Men det ångrar jag nästan. Solen står mycket lägre och ljuset blir helt annorlunda.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/3.2, ISO 200

För att få en bättre koll på var jag kunde gå och hur allt såg ut satte jag mig en stund framför den gigantiska skulpturen Arbetets Ära som hör till en av Malmös sevärdheter.
Under en kort stund ställde sig en man mitt framför mig, jag antog att han skulle kolla in skulpturen.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/6400, bländare: f/2.5, ISO 200

Bredvid mig hade en mamma med sina två barn slagit sig ner. Strax efter kunde de inte sitta stilla längre, utan var tvungna att springa runt och leka. Mamman satt glatt och kollade på medan de hade hur roligt som helst.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2.5, ISO 200

Det lönade sig att sitta ner en stund, för titt som tätt kom det förbi intressanta människor.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.8, ISO 200

Efter ett par minuter tog jag mig i kragen och lämnade Arbetets Ära. Precis vid sidan om den stod en kvinna. Hon bara stod där, och gjorde ingenting. Inte heller var hon en av de som beskådade skulpturen.
Helt plötsligt vände hon sig om och spatserade där ifrån.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2500, bländare: f/2.8, ISO 200

Den här mannen försökte jag minst tre gånger fånga på bild utan att bli sedd. Men han var vaksam och såg mig varje gång jag var i hugget med att ta en bild. Till slut gav jag upp och fick nöja mig med denna.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2500, bländare: f/2.8, ISO 200

På grund av det hårda ljuset blev jag nästan tvungen att konstant använda manuella inställningar. Då och då tog jag en snabb testbild för att kolla så att det blev rätt. Detta är en av dem.
Syftet var bara att ha koll så att ljuset var detsamma, men jag tycker om den här bilden. Linjerna, skuggorna - och en del av min sko. Jag fastnade för den.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.8, ISO 200

Under de tjugo minuterna jag var där hann jag gå flertalet rundor fram och tillbaka på torget. Vid ett tillfälle hade en annan mamma satt sig ner framför skulpturen, med sitt sovande barn i vagnen framför. Den andra familjen var redo att ge sig därifrån.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2500, bländare: f/3.5, ISO 200

Vid gatuköket på torget stod en man och njöt av solen tillsammans med sin cigarett.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/4000, bländare: f/2.5, ISO 100

Jag gick fram, hälsade, och frågade om jag fick fotografera honom. Han frågade halvskrattande varför.
"Du ser intressant ut, tycker jag", svarade jag med ett leende.
Han gick med på det. Nästan direkt fick jag frågan om jag skulle bli fotograf, som jag svarande "självklart" på.
Sedan berättade mannen att även han fotograferar.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.5, ISO 100

Efter fyra bilder tyckte han att det kunde räcka, jag tackade honom och frågade efter hans namn. Eftersom han pratade med en brytning är jag inte helt säker på om jag uppfattade hans namn korrekt. Men jag tror det var Sammi.
Han önskade mig en glad påsk, jag tackade och gick sedan vidare.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/3.2, ISO 100

Nu kände jag att jag hade sett allt och gått överallt på torget. Men innan jag var klar gick jag en snabb runda till.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/2.8, ISO 200

I ett av stånden såldes det blommor i en stor kvantitet och kvalitet av en munter man på gott humör.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/3.5, ISO 200

Jag letade upp mina morföräldrar och sa att jag kände mig så gott som klar. Vi gick mot deras bil, en silvrig Mazda. Vid skulpturen satt nu en man och solade sig, jag passade på att fotografera honom. Eftersom det var i farten fick han en liten nickning och ett leende av mig.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 800

Innan jag skulle bli skjutsad hem igen hade de ett ärende kvar att göra. De skulle ha tag i en speciell tysk tv-tidning som de föredrar att köpa inne på Pressbyrån vid Centralstationen.
Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar