ARKIV

KATEGORIER

En längre dag än väntat

Den här helgen som har varit visade sig bli mycket bättre än väntat på grund av olika saker.
I lördags gick jag ut på en runda tillsammans med min vän Linda. Jag skulle följa med henne till Holma där hon hade tänkt ta bilder på hennes förra hem.
Här hittar du hennes blogg: Pandas Foto
Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2, ISO 200

Efter besöket i Holma gick vi vidare mot Pildammsparken. På vägen och i parken fanns många olika blommor att fotografera.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1250, bländare: f/2, ISO 200

Vädret var inte det bästa, det var molnigt och inte jättevarmt. Men lite då och då kikade solen fram.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1250, bländare: f/2, ISO 200

Jag hade bara min 35 mm med mig, vilket visade sig vara aningen för kort vid vissa tillfällen. Så jag blev tvungen att klampa in bland rabatterna (utan att stampa ner dem såklart) för att komma närmare.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2, ISO 200

(Nästan) senaste gången jag var i Pildammsparken var det fullt med snö och ännu fullare med döda växter. Denna dag var det helt tvärt om. Fullt av blommor och grönska. Underbart!

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/640, bländare: f/2, ISO 200

Där fanns så många blommor att jag nästan blev överväldigad av mångfalden. Tyvärr såg de flesta likadana ut, men på vissa ställen stod unika blommor planterade.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2500, bländare: f/1.8, ISO 200

Ett gott exempel på rabatten.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2, ISO 200

Vidare gick vi, och kom till ett fint träd. Där stod redan två grabbar som flitigt fotograferade trädets invånare.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/1.8, ISO 280

Vid ett tillfälle tog jag ett spontant porträtt av Linda. Precis i den rätta sekunden.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/4000, bländare: f/1.8, ISO 200

Alldeles intill låg ett hav av dessa blommor. Här kände jag att det skulle passa bra med en rejäl vidvinkel för att förtydliga det. Men fortfarande hade jag ju "bara" min 35 mm.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/2500, bländare: f/1.8, ISO 200

Inte nog med att solen inte var framme, det blåste också en hel del. Mellanåt blev det nästan kyligt.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 200

Inne i Kungsparken hittade vi ännu fler blommor som (tack och lov) inte såg likadana ut som de vi sett innan.
Bland annat massor av ormbunkar.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 200

Fast de såg mer ut som tentakler som sträcktes ut från marken på ett larvliknande sätt.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 200

Vi satte oss ner på en bänk för att vila en stund. Då kom en fågel förbitraskande. Den ignorerade oss totalt.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 200

Jag trodde att jag redan fått se alla olika blommor som parken hade att erbjuda, men då fann jag ytterligare en!

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/2.8, ISO 200

Jag har fått höra att dessa två påminner om filmen Avatar. På ett sätt kan jag hålla med. Lite drömskt.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 200

17 kilometer senare och nästan sex timmar senare gick vi hem. Dagen gick betydligt mycket snabbare än väntat, men det var en av de roligaste på länge måste jag medge.
Kategorier: ,

1 kommentar: