ARKIV

KATEGORIER

Ett besked av den glada smaken

Jag har nästan precis fått reda på att jag blivit antagen till Fotolinjen på Östra Grevie.
Det är lite blandade känslor just nu, men självklart är jag lycklig!
För att fira hade jag tänkt att visa upp vad jag skickade in som arbetsprover.

Tema HEM
Producera en serie bilder (5-10 st) på temat HEM och skriv
en text om vad bilderna handlar om.

Jag valde att fotografera dokumentärt hemma hos min farmor och farfar.
Dessa bilder har jag inte publicerat på internet innan.
Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 800

Vinjettbilden består av en närbild av min farfars glasögon. De som känner honom vet att han är en självutnämnd mästare på att förlägga dem. Därför kändes det viktigt att ha med just hans glasögon.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/60, bländare: f/3.5, ISO 1250

Mina farföräldrar satt nästan uteslutande inne i deras lilla tv-rum. De läste tidningen, lyssnade på radion, tittade på tv:n eller konverserade med varandra.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/50, bländare: f/3.5, ISO 1000

Ännu ett fotografi av min farmor läsandes ännu en dagstidning, nu är även de två flitigt fyllda bokhyllorna med i bild.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/60, bländare: f/3.5, ISO 2000

Eftersom min farmor inte har alla sina krafter kvar är min farfar tvungen att sköta allt jobb i hemmet.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/50, bländare: f/3.5, ISO 1000

Här spenderar min farmor sina nätter. Nästan en lite sakral känsla i bilden.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/50, bländare: f/3.5, ISO 1000

Vid ett tillfälle kom min farfar in med ett relativt gammalt fotografi på min farmor.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/60, bländare: f/3.5, ISO 640

För att avsluta bildserien på Tema HEM, ett aningen dystert fotografi på min farmor.





Tema VALFRITT
5-10 bilder kring ett valfritt tema. Skriv också en kort text
om vad dina bilder handlar om.

Jag valde gatufotografi som mitt valfria tema. Jag väljer att inte skriva betydelsefulla bildtexter. Istället får du gärna ägna några extra sekunder åt att betrakta de mer ingående.

Brännvidd: 55mm, slutare: 1/80, bländare: f/14, ISO 200

Två män utanför Willys i Limhamn.

Brännvidd: 55mm, slutare: 1/10, bländare: f/5.6, ISO 200

Tre arbetare tar en paus samtidigt som en kvinna utvändigt inspekterar en affärs sortiment.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/100, bländare: f/2.5, ISO 900

En man, fotograf om jag minns rätt, vandrar under ett bastant träd.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 640

Det var en eftermiddag i slutet av November. En gatumusikant stod ensamt och spelade på sitt instrument (och kanske till och med levebröd).

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/60, bländare: f/1.8, ISO 2000

Han satt på bussen, fullkomligt slukad av sin tegelstenstunga bok.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/640, bländare: f/2.2, ISO 200

En gata. En kvinna. Ett hus. En dörr.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Om man bortser från att snö till slut blir mycket tröttande och jobbigt att vistas i, så har jag inget emot det. Verkligen inte när det gäller att fotografera.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/2.2, ISO 200

Centralstationen är en plats som bjuder på många olika sorters motiv. Denna gång två personer i motljus.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Om det inte vore för att lyktstolpen är lite avklippt så skulle jag vilja påstå att detta är det av alla mina fotografier som är närmast att vara "perfekt".


-------------------------------------------------------


Den 16:e Augusti börjar terminen på Östra Grevie. Jag längtar redan.
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar