ARKIV

KATEGORIER

Digitalt Tipp-Ex #3

Denna bilden är från i somras när jag och familjen var på en resa runt om i Sverige. Jag ska genom den visa hur man kan gå tillväga för att göra en effekt kallad Split Tone. Det betyder att skuggorna får en färgton och högdagrarna får en annan. Mitt sätt att göra det är förmodligen inte det enklaste och snabbaste, men det funkar för mig.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1250, bländare: f/3.5, ISO 200

Såhär ser den ut, helt oberörd. Ganska bra exponerad, men jag förstår inte varför jag hade en så stor bländare. Nåväl, denna effekten lämpar sig bäst på bilder med tydliga kontraster. Jag valde denna av en ren slump.

Steg 1


Tryck på bilden för att se den i full storlek

Först måste du duplicera bakgrundslagret genom att trycka Ctrl + J och sedan konvertera det till s/v. Detta gör du enklast genom att trycka Ctrl + Shift + U.
Fortfarande på det svartvita lagret går du in i Select / Markera - Color Range / Färgområde.
Med pipetten trycker du på det ljusaste området på bilden (inte miniatyrbilden i den lilla rutan) så att en det blir någorlunda likt det som på bilden ovan. Nu kan du välja hur mycket som ska markeras genom att dra i reglaget. Tryck sedan OK och en markering är gjord.

Steg 2

Gör ingenting med markeringen. Nu ska du skapa ett nytt justeringslager med Hue/Saturation / Nyans/Mättnad. Automatiskt har en lagermask aktiverats med din markering.
Kryssa för Colorize / Färga för att tona bilden i en viss färg. Denna färgen kommer att motsvara högdagrarna. Med Hue / Nyans bestämmer du just vilken färg det ska vara.

Steg 3 

Nu ska du göra en markering av skuggorna i bilden. Precis som innan går du in i Select / Markera - Color Range / Färgområde. Denna gången trycker du med pipetten på det mörkaste området. Tryck sedan OK.
Skapa åter igen ett nytt likadant justeringslager med Hue/Saturation / Nyans/Mättnad, kryssa för Colorize / Färga och välj vilken färg du vill ha.


Dessa inställningar valde jag för mina högdagrar och skuggor.



Detta var i tre enkla steg hur man kan göra en Split Toning. Om du finner denna effekten intressant och vill vidareutveckla den rekommenderar jag dig att inte använda dig av Ctrl + U för att konvertera till s/v. Utan istället en annan metod som ger dig mer kontroll över processen.

Före / Efter





Kategorier: ,

1 kommentar:

  1. ah, det är ju en splittoneeffekt jag gjorde i bilden från sundsvall du gillade så mycket. dock inte såhär avancerat, jag gör bara ett nytt lager för color balance och sen drar jag shadows åt det blåa och highlights åt det röda :D lätt som en plätt!

    SvaraRadera