ARKIV

KATEGORIER

En kort vistelse i det privata naturreservatet

Helg betyder frihet. Frihet betyder lathet. Lathet betyder fotograferande. 
Så är fallet för mig.
Jag älskar helgen, då är jag fri.




Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/2.8, ISO 200

Jag brukar ta mig ut och leta upp trevliga platser att plåta. Men i dag kände jag för att stanna hemma i trädgården. Med bara 35:an blev det en liten utmaning att hitta bra motiv.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/4, ISO 200

Det mesta i vår trädgård är dött så jag tog istället initiativet att plocka upp ensamma små blad och la dem på bättre ställen.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/200, bländare: f/3.5, ISO 450

Precis vid vår bod ligger det en rad med stenar. Dessa har varit där i många år och dar. Som bieffekt av tidens förflytelse är stenarna bebodda av mossa. Att lägga ett färgglatt objekt där på passade bra, tycker jag.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/200, bländare: f/3.5, ISO 360

Största delen av alla blad som låg som en tät hinna över gräsmattan var antingen gula eller rödbruna. Ett illrött blad var omöjligt att hitta. Så jag fick nöja mig med ett rödbrunt för att komplettera det gula.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/200, bländare: f/3.5, ISO 450

Naturlig inramning slår efterbehandlad inramning. Det är något jag har lärt mig och är anledningen till att jag mycket sällan gör en ram i Photoshop.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/200, bländare: 3.5, ISO 800

Denna bilden är tagen av mig, men den är inte direkt "min". Jag kom med lite kritik till min syster och sa att hon mer än gärna kunde ta olika saker hon hittade och lägga dem på andra ställen för att bilden skulle bli bättre.
Så hon hittade detta bäret och la det i ett dött löv.  Det blev fint. Själv hade jag nog lagt lövet på ett annat sätt så att linjen inte gick genom det som det gör nu. Anledningen till att jag tog en bild av det var för att sedan efteråt visa henne hur hon kunde ta hjälp av Camera Raw för att redigera den.

Till skillnad från alla bilder jag tar, är dessa inte redigerade inne i Photoshop, förutom endast förminskning och efterskärpning, utan i Camera Raw. Ett mycket kraftfullt och kompetent verktyg.
Kategorier: ,

1 kommentar:

  1. Blev jag oxå sugen på att gå ut att fota löv. Får se vad som händer imorgon.

    SvaraRadera