ARKIV

KATEGORIER

Annalkande mörker och en bultande känsla

I dag är det måndag och det betyder Foto B mellan 14:15 och 16:55.
Jag och 35:an spatserade omkring på stan. Julstämningen är mycket mer närvarande nu än vad den var i fredags. Men till skillnad från då var stressen mycket tydligare nu. Alla var påväg någonstans, och de ville dit så snabbt som möjligt.
Det blir nog värre de kommande veckorna, nu när julafton närmar sig med motorvägsfart.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 1250

På min två-och-en-halv-timmes-runda gick jag genom Folkets Park. Den var lika död som sommaren. Jag såg en människa, och hon såg också ut att ha bråttom till någonstans.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 1250

Väggar kan se ut på alla sätt och vis. Linjer, sladdar, rör och andra dekorationer i kombinationer.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/1.8, ISO 800

Jag var också inne på kyrkogården vid St:Pauli kyrka. Jag hoppades på någon med säreget utseende som jag kunde ta ett porträtt av. Men ack nej, ingen över huvud taget. Fotograferade ett träd istället.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/125, bländare: f/1.8, ISO 800

Det är kul att se små barn med deras föräldrar. Jag längtar tills jag får egna för barn har jag alltid älskat.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 800

Utanför Burger King vid Värnhem satt denna mannen och tog det lugnt. Konstigt val av ställe, kan det tyckas.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 1000

Tiden gick, och likaså solen. Det blev mörkare och mindre ljust hela tiden. Men tack vare mitt hus och optik var det inget större problem. Dock ändrades ljusförhållandena hela tiden. Så jag bytade ganska snabbt i början av rundan från bländarförval till manuell exponering. Det är roligare, då måste man gissa sig till och lära sig se ljus på ett helt annat sätt. Genom kameran och objektivet. Inte genom det mänskliga ögat.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 1000

Det händer mig ganska ofta att folk kommer fram till mig och frågar efter vägbeskrivning till olika ställen. Om det är lika vanligt för alla andra vet jag inte. Strax efter jag tog denna bilden frågade en tjej mig vägen till Hansa Compagniet. Jag med mitt lokalsinne kunde inte ge henne något konkret svar, men i alla fall peka ut åt vilket håll det låg.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 1000

Julen ligger bara runt hörnet.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/80, bländare: f/1.8, ISO 1000

Ju senare det blev märke jag att det var mest äldre människor som var ute och visade sig. De andra slutade väl sina jobb och ville hem till tryggheten.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/30, bländare: f/1.8, ISO 640

Det var också dags för mig att dra mig tillbaka till skolan, klockan närmade sig halv fem. Solen var på gång att lägga sig för dagen precis i tid när jag kom förbi kanalen. Skulle vara fint med ett stativ just då, men jag klarade mig ändå.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/30, bländare: f/1.8, ISO 4000

Här var det så gott som helt mörkt. Men jag pumpade upp ISO:t och ställde mig stabilt. D300:n klarar sig utmärkt i dåliga ljusförhållanden.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/60, bländare: f/1.8, ISO 2000

Efter att jag lyckats komma in i skolan (som visade sig vara låst) plockade jag ihop mina saker och begav mig ut för att vänta på 34:an som skulle ta mig hem.
Jag satte mig längst bak där det fanns en ledig sittplats. Snett framför mig satt en mann och läste en tjock och tung bok. Stundvis log han och småskrattade. På golvet hade han en stor reseväska, jag undrar vart han var påväg...
Kategorier: ,

1 kommentar:

  1. Har precis börjat följa din blogg och måste säga att det är väldigt mysigt att kolla på gatubilderna. Är en del i Malmö på somrarna, så känner igen mig vagt ibland. Kul att se vilka inställningar du använder också. Inspirerande bilder.

    SvaraRadera