ARKIV

KATEGORIER

Digitalt Tipp-Ex #2

Personer med fräknar gör sig bäst på bild. Så är det bara.
Nu stämmer det inte i alla fall, men i regel blir dem bra på bild.
Jag ska dela med mig ett litet knep som gör det där "lilla extra" när det gäller fräkniga humaniteter.

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/200, bländare: f/4, ISO 200

Steg 1

Första steget är att framhäva fräknarna så att de verkligen syns.

Skapa ett justeringslager med Channel Mixer / Blanda Kanaler. Kryssa för Monochrome / Monokrom.
Lägg alla 100% i den blå kanalen. Sätt sedan blandningsläget till Luminosity / Luminiscens.



 Nu ser det ut såhär. Det ser mörkt och tråkigt ut, men häng kvar, för det är inte slut ännu.

Steg 2

Personligen är jag nog en svartvit kille, så jag väljer att konvertera till just svartvit. Det finns oändligt med olika sätt att göra en bild färglös i Photoshop. Nu använder jag en av dem som ger minst kontroll, men det gör inget i detta fallet.



Skapa ett justeringslager med Hue/Saturation / Nyans/Mättnad och dra ner mättnaden till -100. Blandningsläget brukar jag sätta till Color / Färg för att tonerna ska behållas som mer realistiska.

Steg 3

Bilden är fortfarande platt och kontrastlös. Det är lätt och snabbt fixat!



Skapa ett justeringslager med Curves / Kurvor, gör sedan en så kallad "S-kurva" för att mörka ner skuggorna och ljusa upp högdragarna. Beroende på hur ditt fotografi ser ut så skiljer sig kurvan från mitt.

Steg 4

Nu hade jag tänkt att lägga på brus. Det finns plug-ins som kan göra det jobbet åt dig, men eftersom långt ifrån alla har det visar jag hur man kan fixa det själv. Notera att detta är bara ett sätt att göra det på.



Skapa ett nytt lager. Sätt blandningsläget till Overlay / Täcka över. I rutan som kommer upp kryssar du för den understa rutan så att lagret fylls med 50 % grå.



Jag har som regel att redigera "non-destructive", alltså att inte förstöra bilden genom att lägga alla ändringar på samma lager osv. Därför gör jag det nya lagret till ett Smart Object genom att högerklicka på lagret och konvertera till ett Smart Object.


Nu ska vi lägga på bruset.
Gå in i Filter - Noise / Brus - Add Noise / Lägg till brus. Välj runt 17 % och kryssa för både Gaussian och Monochrome.



I detta läget ser det hemskt ut. Sänk därför opaciteten till runt 20 %.

Före / Efter





Då var det färdigt.
Att leka med de tre olika kanalerna på olika vis kan resultera med det där "lilla extra" som lyfter bilden till en nivå högre.
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar