ARKIV

KATEGORIER

Naturens radikala flamma är tänd

September månad börjar gå mot sitt väntade men inte nödvändigtvis efterlängtade slut.
Hösten är kommen.
Den brandröda färgen som exploderar inom varje enskilt löv finns det ingen som kan motstå.

Jag inväntade den sena eftermiddagen, tog kameran och gick ut. Ljuset var på snudden till perfekt, solen lyste selektivt på ensamma blad som omfamnades av hundratals andra.
Allt mina ögon sökte efter var ljus. Ljus som mjukt, eller hårt, föll ner på lövverk med såväl gröna som röda kulörer.


Brännvidd: 200mm, slutare: 1/160, bländare: f/5.6, ISO 200.

Detta är första gången jag använder mitt 18-200 till sådana här bilder. Jag är positivt överraskad av hur den presterar.


Brännvidd: 200mm, slutare: 1/250, bländare: f/5.6, ISO 200.

Så gott som alla bilder är tagna på Manuell, jag kände att jag inte riktigt hade tillräcklig kontroll över exponeringarna på Bländarförval.


Brännvidd: 200mm, slutare: 1/500, bländare: f/5.6, ISO 400.

Just detta motivet var svårjobbat. Vinden hade tagit till sig så små löv som bilden visar kunde inte hålla sig stilla. Därför valde jag det dubbla ISO:t och en kortare slutartid. Det hade nu också dessutom blivit snäppet mörkare, så den ljuskänsligheten fick stanna.



Brännvidd: 200mm, slutare: 1/200, bländare: f/5.6, ISO 400.

Jag och min syster, som också följde med för att fotografera, kom till en mindre samling träd och buskar precis intill gångbanan. Orädd trädde jag in där bland grenar, spindelnät och fallna och ruttnande löv.

 
Brännvidd: 200mm, slutare: 1/200, bländare: f/5.6, ISO 400.

Tyvärr fann jag inte så många höst-konverterade blad som jag hade hoppats på. Sakta men säkert blir det fler och fler för var dag som passerar. Det blir väl att ta ett par rundor till de kommande dagarna.



Brännvidd: 200mm, slutare: 1/125, bländare: f/5.6, ISO 400.

Detta blev dagens personliga favorit. Tack vare den ljuvliga skuggan som kastas på det solospelande bladet.




Brännvidd: 170mm, slutare: 1/200, bländare: f/5.6, ISO 400.

Alla fotografier är tagna i området där jag bor. Precis som nästan alla mina bilder.
Om en stund ska jag bege mig ut igen för att se om hösten gjort fler avtryck sedan förra gången jag satte min fot iden stora världen.

För övrigt så är det fem dagar tills jag blir myndig, och 7 dagar tills jag tar körkortet.
På återseende!
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar