ARKIV

KATEGORIER

Riksresan - Dag 4

Med förra dagen i tanke hoppades vi på att dag fyra skulle bli bättre.
Vi hade två planerade utflykter. Den thailändska paviljongen och Döda fallet.
Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 200

På vägen till paviljongen stannade vi på en liten rastplats. En bit ut stod två bryggor av något slag, men för att komma dit var man tvungen att trängas igenom mycket högt gräs. Det ville vi inte.

Brännvidd: 48mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 200

Vi stannade till på ett ställe för att jag ville fotografera landskapet. Jag blev nöjd, det var snyggt ljus från himlen som landade på åkermarken.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 320

Inne från den rullande bilen lyckades jag fånga en körande traktor på bild.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 360

Strax efter det bad jag pappa att stanna på ännu ett ställe.

Brännvidd: 55mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 320

Lite senare, inne från bilen, tog jag en bild på en ensam lada. Vi körde fortfarande mot paviljongen.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/80, bländare: f/3.5, ISO 1800

Vi blev lite småhungriga, så det blev ett ganska kort besök på ett litet café någonstans som jag inte minns namnet på.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/200, bländare: f/13, ISO 200

Till slut nådde vi vår slutdestination, den thailändska paviljongen. Precis utanför låg ett stor, ganska platt, fält fyllt med gula små blomstrande blommor och en liten bro.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/13, ISO 200

Nästan overkligt vackert.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/500, bländare: f/10, ISO 200

Det kostade ett par slantar att få komma in och kolla på paviljongen, men det var det värt. Den var ganska imponerande.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/250, bländare: f/10, ISO 200

Jag är lite osäker på om jag dragit i spakarna för mycket, men jag gillar den färgsprakande vitaliteten i bilden.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/320, bländare: f/10, ISO 200

På räcket några steg bort satt en liten fågel.

Brännvidd: 38mm, slutare: 1/100, bländare: f/8, ISO 200

Under räcket, eller rättare sagt den lilla bron, låg en väl placerad damm med näckrosor.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/200, bländare: f/8, ISO 200

Paviljongen var som sagt imponerande... på utsidan. Där inne var det en aktiv ombyggnad. Inget att se. Lite tråkigt, jag hade väntat mig mer.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/500, bländare: f/8, ISO 200

I en av rabatterna såg jag en märkvärdig blomma. Jag bytte objektiv med Lollo (som råkade ha ett makro) för att komma närmare.

Brännvidd: 62mm, slutare: 1/200, bländare: f/13, ISO 200

Vi gick tillbaka till bilen och körde till Döda fallet.

Brännvidd: 52mm, slutare: 1/200, bländare: f/13, ISO 200

Efter att vi parkerat var vi tvungna att gå över en liten bro som hängde ovanför en järnväg. Där var det fin utsikt.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/200, bländare: f/13, ISO 200

Jag gick ner för en trappa. När jag vände mig om såg jag att pappa stod kvar där uppe. Jag vände mig om igen och förstod varför. Trappan ledde ingenstans, jag fick gå upp igen.
Onödig motion.

Brännvidd: 60mm, slutare: 1/200, bländare: f/13, ISO 200

Vi kom närmare Döda fallet. På avstånd såg vi den långa människobyggda trägången som sträckte sig långt.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/125, bländare: f/13, ISO 200

Vi började gå på den utlagda gången. Lite här och där stannade jag för att fotografera. Det kändes lite skumt att det hade forsat en förskräcklig massa vatten här förut.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/11, ISO 200

Vi gick till gångens ände. Den slutade där en liten flod började.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/11, ISO 200

Man kunde gå en liten, liten bit till för att komma in i en grotta. Men där var förbommat, så det gick inte.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/11, ISO 200

Så vi vände om och satte styr mot restaurangen/caféet som låg nästan precis vid parkeringen.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/11, ISO 200

Det var faktiskt en ganska lång väg att gå.

Brännvidd: 34mm, slutare: 1/400, bländare: f/8, ISO 200

Vi beställde varsin baguette och lite dricka, sen satte vi oss ner på balkongen med den bastanta utsikten bakom och glufsade nöjt i oss vår förtjänade sommarlunch.
Det var en bra dag.
Kategorier: , ,

2 kommentarer:

  1. Åh, vad fint!
    Hur har du lyckats behålla himlen så blå? :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Jag har helt enkelt bara ökat färgmättnaden efteråt. Inget märkvärdigt. :)

    SvaraRadera