ARKIV

KATEGORIER

Riksresan - Dag 13

Och så var vi här, den sista dagen. Dag nummer tretton.
Det bjöds på strålande sol och trevligt folk och god mat.
Brännvidd: 35mm, slutare: 1/800, bländare: f/5, ISO 200

När vi gjort oss klara för dagens bravader begav vi oss ut till fots. Vi gick mot Västerviks turistbyrå.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/500, bländare: f/8, ISO 200

På turistbyrån blev vi tipsade om ett visst Gränsö slott, som skulle ligga en knapp halvtimmes vandring bort.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1600, bländare: f/5, ISO 200

Så vi gick iväg, alla fyra, mot det omtalade slottet.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/2500, bländare: f/1.8, ISO 200

Men efter ett tag insåg vi att det var lönlöst att gå dit. Det hade tagit oss tjugo minuter hittills, och vi var inte ens halvvägs.

V: Brännvidd: 85mm, slutare: 1/4000, bländare: f/4, ISO 200
H: Brännvidd: 85mm, slutare: 1/2000, bländare: f/8, ISO 200

Innan det blev för sent beslutade vi oss för att gå tillbaka till hotellet och hämta bilen och istället köra dit.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/800, bländare: f/2.5, ISO 200

På vägen tillbaka kom vi förbi en samling med små midsommarstänger. De var alla pyntade med väldigt ovanliga vardagsobjekt.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/2500, bländare: f/2, ISO 200

Vi åkte iväg med bilen, men hittade inget vettigt ställe att ta oss till.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1250, bländare: f/1.8, ISO 200

Vi åt lunch på ett café inne i Västervik. Det var nog en av den godaste lunchen på hela semestern.
Jag satt mitt emot pappa vid det lilla bordet på uteserveringen, och med min 85:a var det precis att jag kunde ta en bild av honom.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Vi gjorde en liten rundvandring i staden.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1250, bländare: f/3.5, ISO 200

Med sina små gator och nästan ännu mindre hus njöt vi av spatserturen.

V: Brännvidd: 85mm, slutare: 1/200, bländare: f/3.5, ISO 200
H: Brännvidd: 85mm, slutare: 1/400, bländare: f/3.2, ISO 200

Jag fick känslan av att brottslighet var något alldeles främmande i Västervik. Visserligen tror jag inte på det, men det kändes så.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/2500, bländare: f/1.8, ISO 200

Min lilla, lilla syster gick bredvid mig nästan hela tiden. När hon försvann var det för att hon stannade för att fota.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1600, bländare: f/3.2, ISO 200

Mamma och pappa hade inte orken att stanna varje gång vi gjorde det. De gick i sin egen takt och antog att vi såg var de tog vägen.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/4000, bländare: f/2.8, ISO 200

Senare på dagen körde vi iväg till Gränsö Slott. Där var det nu fullt med folk.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1600, bländare: f/5, ISO 200

Vi försökte köpa glass, men den var slut. Det var tydligen inte bara vi som var sugna på det. Och så många andra som var där så var det inte så överraskande.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1600, bländare: f/4, ISO 200

En av anledningarna till den stora människoskaran var på grund av ett pågående bröllop. En av de giftas vänner, jag antar att han var det, fotograferade dem. Han stod farligt nära kanten.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/1250, bländare: f/4, ISO 200

Pappa och Lollo ville inte följa med när jag och mamma skulle gå runt och kolla lite.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/500, bländare: f/4, ISO 200

Om du tittar noga så ser du Lollo och pappa sittandes på en bänk där borta.
Min pappa och lillasyster är väldigt, väldigt lika varandra i deras personligheter.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/500, bländare: f/4, ISO 200

Jag och mamma gick över bron, som var med på en bild lite längre upp, och in på en liten ö.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/640, bländare: f/5, ISO 200

Där kryllade det med myggor. Men det var ändå fint.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/3200, bländare: f/2.8, ISO 200

Mamma ville ta en bild på mig, så jag ställde in kameran så gott det gick och ställde mig själv en bit bort.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/200, bländare: f/4, ISO 200

Senare på kvällen var det solnedgång, ännu en gång. Denna var fin, och passade in bra som den sista vi såg på semestern.

Brännvidd: 85mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 640

Vid tiotiden gick vi tillbaka till hotellet för att vila oss över natten och sedan köra hem till lilla Malmö.

-------------------------------------------------

Sådär, det var vad jag hade att bjuda på. En tretton dagar lång resa runt riket.
Vi har sett allt från höga, snöiga berg och djupa mäktiga landskap till små, knappt levande hålor och stora stressade städer. Vi har frusit i nästan nollgradigt hagel- och ösregnsoväder och svettats i sommarhettan.
Jag har fått göra vad jag älskar - fotografera. Dock inte fullt ut som jag skulle vilja.
Alla ställen vi åkt till har skett mitt på dagen, då ljuset är som "tråkigast", och jag ångrar lite att jag inte tog med mitt stativ.
Det har blivit många, mycket bra bilder ändå. Långt ifrån alla har jag lagt upp här på bloggen, och om du vill se resten så är du bjuden till mitt galleri som du hittar HÄR. (De ligger i en mapp som heter Vacation 2010)

Detta är andra året i rad vi kört omkring i landet.
Vi har nog sett allt vad Sverige har att erbjuda, och vi älskar det.
Kategorier:

1 kommentar:

  1. Jag HOPPAS verkligen ni käkade på Åhmans i Västervik. Det är dödsynd att inte göra det när man får chansen xD

    Det är nämligen en av Sveriges bästa korvkiosker :P

    SvaraRadera