ARKIV

KATEGORIER

Väder: Dimma

När jag vaknade i morse möttes jag av en ovanlig syn - dimma.
Tröttheten försvann på ett knyck och jag fick plötsligt bråttom även fast skolan inte började förrän två timmar och tjugo minuter senare.
Brännvidd: 26mm, slutare: 1/200, bländare: f/4, ISO 200

Anledningen till att jag fick bråttom var att jag skulle hinna med att fotografera innan första lektionen började.
Med rask takt stampade jag iväg till 1:ans busshållplats där jag fick vänta i tre minuter.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/250, bländare: f/3.5, ISO 200

Under de korta tre minuterna fördrev jag tiden genom att ta tre bilder av en cykel som stod parkerad där.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/3.5, ISO 200

Ungefär tjugo minuter senare hoppade jag av på Gustav Adolfs Torg. Därifrån gick jag upp mot Stortorget.
De enda människorna jag såg var kostymnissar på väg till sina jobb. En vanlig syn denna tiden på dagen.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 200

Anledningen att jag hade 18-200 istället för 35:an (som jag annars använder till gatufoto) var för bildvinkeln vid 18 mm och den känslan av närvaro som den ger.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 640

Från Stortorget gick jag till centralstationen, vilket jag hade lovat mig själv nästa gång det var dimma.
Tyvärr var dimman inte alls lika tjock och tung som hemma hos mig, så det blev inte de bilderna jag var ute efter.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 450

Bara en sekund senare fylldes perrongen av säkert minst femtio personer som kom ut ur spårvagnen.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/125, bländare: f/4.8, ISO 200

Längre ut på perrongen var det folktomt sånär som på en person som tycktes halvdansa sin väg framåt.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/200, bländare: f/3.5, ISO 200

Eftersom dimman inte var så tjock som jag hade hoppats på kände jag mig oinspirerad och tänkte att jag hellre gick omkring inne i stan. Så jag började gå mot utgången.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 400

Men först var jag tvungen att ta mig genom folkmassan.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 250

Jag är ju van vid att använda min fasta 35 mm när jag gatufotograferar, vilket jag inte tänkte på idag när det istället var 18 mm. Därför blev många bilder tagna för långt ifrån.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/250, bländare: f/3.5, ISO 200

När jag väl var ute ur centralstationen började jag gå in mot stan igen. Jag hade ingen koll på vad tiden var eller hur länge jag hade på mig tills lektionen började.

Brännvidd: 31mm, slutare: 1/100, bländare: f/4, ISO 200

Först hade jag tänkt gå tillbaka till Stortorget, men den planen skippade jag och gick istället mot Caroli.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/160, bländare: f/3.5, ISO 200

När jag hade passerat dessa tre män blev jag tillfrågad om jag jobbade för Sydsvenskan.
Det är en vanlig fördom folk har när de ser någon med en "stor och dyr" kamera.
Ytterligare två personer frågade mig samma sak.

Brännvidd: 24mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.8, ISO 220

Jag gick nu mot Värnhem då jag tänkte att tiden började ta slut.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 280

Vid ett gatuhörn stod en man och tog ut pengar från en automat. Jag hann inte ta en bild av det innan han vände sig om och skulle gå där ifrån. Men det gjorde inte så mycket, tycker jag.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 220

Om det inte vore för att mitt 18-200 är så stort (i jämförelse med 35:an) skulle jag gärna använt det till gatufoto ett tag och försökt bli bättre på det. Men just för att det är så stort drar det för mycket uppmärksamhet av de flesta.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/100, bländare: f/3.5, ISO 220

I vänstra delen av bilden, bakom alla containrar, ligger huvudingången till min skola. Jag kom dit ungefär tio över nio. Med fyrtio minuter fri tid kvar gick jag upp till bokrummet där jag satte mig och pratade med Daniel och tittade på YouTube.
Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar