ARKIV

KATEGORIER

Inhandlad klarhet

Dagen före idag köpte jag ett nytt objektiv som jag länge velat ha. 
Nikkor AF-D 50mm f/1.8.
När jag kom hem igår var det redan mörkt, så något större test kunde inte utföras.
I stället tog jag mig ut på en två-timmars-runda idag 
då jag kunde leka med min nya leksak.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/4000, bländare: f/2.0, ISO 200

Skärpan, som denna optik är så hyllad för, är som sagt mycket krisp. Dock bör man blända ner ett steg eller två innan man kan utnyttja den fullt.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/640, bländare: f/1.8, ISO 200

Jag blev erbjuden att köpa till både uv-filter och motljusskydd i affären. Men det tackade jag nej till. Motljusskydd som man fäster i filtergängan hade jag redan hemma, och likaså uv-filter i rätt diameter.
Men jag tror ändå att jag måste köpa ett nytt uv-filter, för detta var skitigt och nästan för gammalt för bruk. I motljus blir det missfärgade och störande reflexer. Dock i denna bild tycker jag faktiskt att reflexen hjälpte till att förmedla känslan av en kall men ändå halvmysig förmiddag.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/8000, bländare: f/2.2, ISO 200

Så gott som alla bilder är tagna bara ett stenkast ifrån där jag bor. Bakom bellevuestadion finns ett litet "skogsområde" som brukar vara trevlig att vandra i. Men nu på vinterhalvåret har alla löv rest till marken och vissnat. Så det var inte alls samma sak att gå där idag. Därför kände jag inte heller för att ta några speciella bilder därifrån. Men mitt emot ligger en liten, förkrympt och igenfrusen sjö. Snarare borde den kallas för en storvuxen vattenpöl.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1250, bländare: f/2.5, ISO 200

Precis som jag sade var motljusbilder lite halvtaskigt knepiga att få till på ett bra sätt. Jag fick kompensera uv-filtrets kvalitet med att hålla för solen med min ena hand.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/500, bländare: f/3.5, ISO 200

Också vid området bakom bellevuestadion finns små berg gjorda av all gjord som grävts upp i samband med allt bygge här i Hyllie. Bergen, eller jordkullarna, har funnits där ganska länge, så gräs har hittat sin väg dit och klätt dem.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/4000, bländare: f/1.8, ISO 200

Där stora jordkullar inte ligger finns i stället en stor äng med visset gräs av olika slag. Inte så högt som jag skulle vilja att det var. Men ett par bilder blev det i vilket fall som helst.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/1.8, ISO 200

På vissa ställen var marken attackerad av frosten. Alltid lika fint.
Tyvärr var det så pass kallt att jag inte kunde ta bilder (med ögat i sökaren) med kameran riktad neråt, så åter igen var jag mycket tacksam för LiveView.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2.2, ISO 200

Bara ett litet fåtal blommor, eller ska man säga döda plantor, var frostiga. Men jag hittade ett gäng som mer än gärna ställde upp som modeller. Tur hade jag att solen lyste precis på dem också.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1250, bländare: f/1.8, ISO 200

Sen var det dags att gå hemåt, jag ville inte använda för mycket av batteriet inför morgondagen.
Kolla gärna bilden i full storlek så ser du skärpan vid medellångt avstånd i full öppning.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/125, bländare: f/3.5, ISO 200

På gatan där jag bor gick jag förbi en rabatt där dessa blad låg gömda. Färgerna var mycket fängslade, så jag var tvungen att ta en snabb bild av dem. För snabbt blev det. Jag lade inte märke till att skärpedjupet blev för kort förrän inne i datorn. Imorgon ska jag kvickt ta mig dit igen och prova igen.


Om du vill se dagens alla bilder, och många, många fler, kolla då in mitt galleri på devinatART.
http://freggoboy.deviantart.com/gallery
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar