ARKIV

KATEGORIER

Fujifilm i Stockholm

Som jag lite kort skrev har jag varit i Stockholm.
Det var Fujifilm som höll en utbildning. Den började inte förrän 12 på dagen, men jag kom dit redan på morgonen så jag passade på att gå runt lite i stan innan allt drog igång.



Det första jag märkte var att den riktiga våren hade kommit till Stockholm.


Det märktes, för det var människor överallt. Men så var det lördag också.


Många barnfamiljer. Och många turister.


Det somriga vädret bjöd in till mycket lugn och ro.


Vid slottet gick vakterna runt.


Det uppskattades högt av alla turister.








Någon som tittade på en vägg. Jag vet inte vad han tittade på riktigt.


Jag såg den här mannen uppe ifrån slottet och ville fota honom, tur nog satt han kvar enda till jag hade gått ner.





Fågelkvinnan.


Starka färger, för en gångs skull.


Jag hade med min höstjacka. Det ångrade jag ganska fort. Värmen var överallt.


Detta är vid stadshuset, om jag inte har fel för mig. Skuggspelen lekte fint med människorna.


Här är en lite mindre hård version i färg. Vet inte riktigt vilken jag gillar mest.
Och detta är ett utmärkt exempel på det superba dynamiska omfånget i Nikon D800.


Mer skuggspel.


Först trodde jag att de stod och kissade tillsammans. Men jag hade fel.





Till slut började tiden närma sig 12, så jag gick mot hotellet där utbildningen skulle vara.


Det var några killar från Fujifilm Sverige som var där, samt chefen och en X-fotograf som heter Knut Koivisto.
Det började med att de bjöd på lunch, sedan några små timmar teori om Fujis teknik och kameror.
Efter allt det fick alla i gruppen (vi var ca 10 st) varsin väska med en X-E1 och 35/1,4 samt 18-55 som vi skulle gå ut och fotografera med i en timme i grupper om två och två.
Så alla bilder från och med här är tagna med Fujifilm X-E1 med en 35/1,4.


Jag har inte varit helt förtjust i X-E1 innan, men efter att ha använt den några dagar nu kan jag positivt säga att jag har ändrat mig.
Till det bättre såklart. Sensorteknologin som sitter i Fujis kameror är helt makalös, och det jämför jag med min Nikon D800.


Jag gick runt och plåtade tillsammans med en tjej som heter Ottilia och jobbar i Scandinavian Photos butik i Stockholm.
Eftersom hon kan staden bättre än jag visade hon vägen.


Det var fortfarande mycket folk. Överallt.


En del åt glass.


Andra åt banan.


Och vissa åt korv.


Men de flesta åt ingenting alls.


Eftersom jag och Linda ska till Stockholm igen på söndag tyckte jag att vi kunde gå till Kungsträdgården.


I Kungsträdgården var det, också, mycket folk. Körsbärsblommorna hade inte riktigt slagit ut ännu.


Men nu vet jag i alla fall exakt var det ligger till när jag ska dit med Linda!


Jag undrar om de köpte sina jackor i samma affär.


Den här bilden ger mig vibbar av Paris. Varför vet jag inte riktigt.


Det bästa med Fujifilms kameror är att de är så makalöst diskreta. Den här mannen märkte inte ens att jag tog en bild på honom.
Varken före eller efter.


På kvällen åt vi mat tillsammans på en restaurang som heter Grill. Maten var lite för god, jag kunde inte äta lika mycket som jag ville.
Dagen därefter, söndag, lyfte mitt flyg hem 12.50. Redan på morgonen kände jag mig konstig och innan jag hade hunnit hem mådde jag illa nästan konstant och när jag väl var hemma bröt en hemsk feber ut, blandat med att må illa konstant. Inte kul.
Men nu, efter två hemma, är jag äntligen frisk igen. Jag vet inte när jag var sjuk senast. Det är inte kul.
Hursomhelst. Det var de bilderna jag hade att visa just nu i alla fall!

Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar