ARKIV

KATEGORIER

En helt vanlig snöblandad händelserik lördag

Som titeln lyder var denna dag minst sagt blandad på alla sätt och vis.
Låt mig visa vad jag menar.
Brännvidd: 50mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2.5, ISO 200

Dagen började med att jag, Linda och Jesper gick ut i parken för att jag skulle fotografera båda två till en julklapp.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2.8, ISO 200

Det var relativt tidigt på dagen, och det var bitande kallt. Jag menar riktigt kallt. Men det snöade inte.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/640, bländare: f/1.8, ISO 200

När syskonplåtningen var avklarad tog jag och Linda bussen upp till stan.
Vi välkomnades av en snöstorm.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 200

Snön bara föll ner från skyn ohämmat. Vi kunde knappt hålla ögonen öppna samtidigt som vi gick i motvinden.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/640, bländare: f/1.8, ISO 200

Egentligen skulle vi till Entré, men jag var tvungen att hämta en sak på Webbhallen.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Så vi vandrade till fots från Gustav Adolfs Torg till Djäknegatan 16.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Min jacka, som normalt sätt är svart, var nu nästan vit.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 280

Vi tog tillfälligt skydd under tak, så att vi fick andas ut lite. Alla andra verkade göra likadant.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 250

Medan vi stod under taket passade jag på att slänga en blick över gatan. Där snöade det också.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/1.8, ISO 200

Vi lämnade vårt tillfälliga skydd och gav oss ut i snöfallet igen.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 200

Trots snön var det lika mycket folk i stan som en vanlig lördag.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 200

När vi kom fram till Webbhallen bad jag Linda att vänta utanför. Givetvis under tak och i skydd från snön.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 280

Nästa stopp var Entré.
Anders och Måns hade skrivit på deras facebook-sida att de skulle sitta där inne och signera sin nya DVD mellan 12-16.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 400

De signerade snällt ett objekt åt mig, som Linda inte fick se. Vi pratade lite, och sen tog jag en bild på Linda och dem.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/200, bländare: f/1.8, ISO 900

Det är Linda som har öppnat mina ögon för dessa två komiker. Från det jag har sett som de har gjort innan, så betedde de sig likadant i "verkligheten". De var skämtsamma, och väldigt underhållande att lyssna på och prata med.
Anders tyckte att Linda skulle köpa sig en Fiat.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 200

Med två stora leenden gick vi därifrån och mot buss nummer sex.

Brännvidd: 50mm, slutare: 3", bländare: f/16, ISO 200

Vi hoppade av på Studentgatan och promenixade till Gustav Adolfs Torg.

Brännvidd: 50mm, slutare: 6", bländare: f/16, ISO 200

Jag hade dragit med mig mitt stativ för att fotografera till en uppgift / eget projekt.

Brännvidd: 50mm, slutare: 6", bländare: f/16, ISO 200

Detta blev min personliga favorit från dagens långslutarbilder. Tror jag.

Brännvidd: 50mm, slutare: 6", bländare: f/16, ISO 200

Förutom stativet var också två stycken gråfilter med i väskan så att jag kunde komma upp i dessa långa slutartider.

Brännvidd: 50mm, slutare: 8", bländare: f/22, ISO 200

Det extrema snöfallet som hade överraskat oss tidigare var som bortblåst nu. Inte en flinga slingrade sig ner mot marken.

Brännvidd: 50mm, slutare: 10", bländare: f/22, ISO 200

Jag provade att fotografera på en hel del olika ställen runt om inne i stan.

Brännvidd: 50mm, slutare: 10", bländare: f/22, ISO 200

Till skillnad från igår, när vi också var inne i stan för att jag skulle ta bilder som dessa, var det betydligt mer folk ute idag.

Brännvidd: 50mm, slutare: 10", bländare: f/22, ISO 200

Vi letade oss till de platser där så mycket människor som möjligt rörde sig samtidigt.

Brännvidd: 50mm, slutare: 10", bländare: f/22, ISO 200

Jag kan inte annat än längta till nästa upplaga av Malmöfestivalen, då ska jag ta likadana bilder.

Brännvidd: 50mm, slutare: 20", bländare: f/22, ISO 200

Det jag märkt är att folk bemöter en helt annorlunda när man har en kamera på stativ.
Man får vänliga blickar och en del börjar prata med en.

Brännvidd: 50mm, slutare: 10", bländare: f/22, ISO 200

Våra magar började bli smått hungriga och likaså törstiga.
Lyckligtvis var vi nära Triangeln, där inne köpte vi oss föda.

Brännvidd: 50mm, slutare: 15", bländare: f/22, ISO 200


Som sagt, detta var en helt vanlig snöblandad händelserik lördag, fast helt ovanlig.
Jag har fotograferat syskonporträtt, jag har vandrat i stan i full snöstorm, jag har träffat två kändisar och jag har plåtat stadsbilder med en kreativ idé.
Kategorier: ,

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. långslutarbilderna - läckert!!

    SvaraRadera