ARKIV

KATEGORIER

Nu gör vi det igen, fast tvärt om!

Om man råkar vara studerande, som jag, är risken för att ens ekonomi är ganska begränsande.
Då kan det vara svårt att köpa dyr och fin optik till sin DSLR. Särskilt om man är intresserad av makro. I förra inlägget berättade jag lite kort om närbildslinser.
Ett annat alternativ, som i vissa fall är ännu billigare, är en så kallad reverseringsring.
Den fyller samma funktion som ett vanligt filter, d.v.s. att man skruvar fast den på sitt objektiv. Med hjälp av ringen monterar man sitt objektiv på "fel" håll.
Just hur det går till är ganska enkelt, men jag har lite hastigt slängt ihop en film om hur jag gör.
Kolla den för mer specifika detaljer än här på bloggen.


Det finns både för- och nackdelar med att fotografera med objektivet bak och fram.

Nackdelar
  • Inte optimal bildkvalitet.
  • Bara möjlighet att fokusera ett par centimeter framför objektivet.
  • Mycket ljus behövs för en bra exponering.
  • Ingen elektronik mellan optik och hus, alltså bara manuella inställningar som funkar.
  • Kort skärpedjup. Kreativt tänkande är till fördel vid komponering eller liten bländare.
  • Bländare ändras genom en liten spak på objektivet om det inte finns en bländarring.
Fördelar
  • Billigt.
  • Enkelt när man vant sig.
  • Mycket bra resultat om man gör rätt.
  • Fungerar med alla objektiv, oavsett märke.

En reverseringsring kan man köpa i de flesta kameraaffärer. Min egen köpte jag från Kaffebrus.
Beroende på filterdiameter på ditt objektiv kan detta kosta mindre än närbildslinser och mellanringar.

En detalj värd att notera är att förstoringen skiljer sig mot "vanlig" fotografering. Om man tar en bild vid 18mm jämfört med 55mm kommer man betydligt närmare med det förstnämnda.
Jag bifogar två exempel tagna i går på en 3 cm stor svamp från trädgården. Inget att vara så stolt över, men tar det bara som exempel.


Brännvidd: 55mm, slutare: 1/200, bländare: -, ISO 100, inbyggd blixt på 1/4 styrka.


Brännvidd: 18mm, slutare: 1/200, bländare: -, ISO 100, inbyggd blixt på 1/4 styrka.

Kategorier: , ,

1 kommentar: