ARKIV

KATEGORIER

Första bröllopsresan - Dag 2

Den första dagen i Paris blev mest bara en kväll, då vi inte hann med så mycket.
Nu, dag två, var vi dock på benen tidigt och hade ingen tid att passa.
Håll i hatten, för det blev många bilder!

När vi bokade hotellet läste vi att frukosten skulle vara bra för att vara i Paris, och det var den.
När vi var mättade och belåtna gick vi ut i stan och begav oss norrut. Det var molnigt och cirka 17 grader.
Vi tänkte gå till en butik som säljer lampor, där vi var för fem år sedan.
Men innan vi gick dit och köpte lampor traskade vi mot Sacre Coeur.
Hur kan man inte älska dessa gator?
Det gick uppåt hela tiden.
Linda stod och såg nöjd ut.
Dagens första baguette.
Vi fortsatte gå uppåt, som många andra.
Till slut kom vi fram.
Utsikten var lika slående som vi mindes den.
Linda var också lika söt som vanligt.
Kvällen innan hade det varit ett terroristattentat, så idag var det polis och militär lite här och var.
Bara för att hon är så söt kommer här en bild till på henne.
Och bara för att bevisa att jag faktiskt också var med.
Det var fullt av turister vid den höga kyrkan, både utanför inuti.
Nu tänkte vi gå till den lilla butiken och köpa oss nya lampor.
Men det var någon som inte tyckte att vi skulle gå dit...
Plötsligt kände jag hur det droppade vatten på mig. Det var i alla fall vad jag trodde.
När jag tittade ner såg jag hur en fågel hade uttryckt sig själv på min jacka, min tröja, mina byxor och framför allt rakt på min kamera.
Planerna att köpa nya lampor fick flyttas fram. Tur nog var vi inte så långt från hotellet, vi blev tvungna att gå tillbaka och tvätta rent mina kläder och kamera. Jippi.
När allt var tvättat och jag bytt om till nya kläder gick vi ut för att hitta någonstans att köpa nya kläder, då det jag tagit på mig var för kallt.
Vi såg på Google Maps att det låg ett H&M bara en bit bort.
När jag köpt nya byxor och en tröja passade vi på att äta lunch inne på Lafayette. Det blev en god pizza.
Och fruktsallad till efterrätt!
Lafayette har en stor takterrass med utsikt över nästan hela stan.
Jag var nöjd.
Vi tittade lite till på utsikten innan vi kom till insikten att det var dags att röra oss vidare.
Turister överallt.
Det var söndag, och märktes då alla tog det väldigt lugnt överallt.
Ja, förutom de som var ute och motionerade.
Vi gick förbi ett fint hus.
Våra fötter gick mot Louvren.
Detta är någonting vi såg en hel del av. Vuxna människor som åkte runt på sparkcyklar.
Tittar man på den lilla flickan ser det ut att gå snabbt. För henne gjorde det säkert det.
På ett litet torg stod en man och slängde runt med stora bubblor.
Småbarnen älskade det.
Vi kom till Louvren. Även den såg ut som vi mindes den.
Det var fortfarande grått.
Linda var lika glad ändå.
Alla tog bilder med sina telefoner.
Vi lunkade vidare då vi redan sett hur Louvren ser ut på utsidan.
Han cyklade nära kanten. Riktigt nära.
Hon satt nära kanten. Fast det var inte lika farligt.
Jag har ingen aning om vad de höll på med. Kanske stod de och spelade Yatzy. Eller så åt de varm korv med bröd. Eller så skissade dem på hur en medelålders skalbagge ser ut med kostym.
Det kan inte bli för många bilder på Linda.
Hon såg att jag hade något för mig.
Det fanns mycket fint att köpa i de olika stånden vid kanalen, men tyvärr syntes det också att det mest bara var kopior.
Där satt han och såg tuff ut.
Var är ett perfekt ställe att ha en lektion på?
Mitt på trottoaren såklart!
Förra gången vi var i Paris hittade vi en liten marknad där de sålde fina blommor och fåglar. Vi försökte hitta oss dit igen.
Skickliga som vi var gjorde vi det!
Det såg ut precis som förra gången.
Med blommor precis överallt var Linda lite lyckligare än vad hon var innan.
Speciellt då det fanns hundratals hortensior.
Linda i himmelriket.
Hon stod och smekte dem i flera minuter.
Det var lite synd att vi inte kunde köpa med oss någonting från marknaden.
Lite svårt att packa ner och transportera blommor när man ska flyga hem.
Fåglarna stod de fortfarande och sålde.
Hon stod fortfarande helt uppslukad av allting.
Blommorna var så pass fåfänga att de fått en spegel.
Hon kunde inte dölja sin lycka.
Duvorna tittade på mig och skrattade, antagligen hade ryktet spridit sig om vad som hände mig på förmiddagen.
Jag tittade nära på några av fåglarna som var till salu.
Om man ville kunde man köpa en tupp eller två.
Vi lämnade marknaden och gick vidare.
Magarna började be snällt om att få något att äta.
Vi letade efter något fint ställe att fika på.
Här var ett fint ställe där man kunde äta. Men det gjorde vi inte.
Vi gick istället till Notre-Dame.
Där var väldigt lugnt. Alla satt ner och var tysta.
De som inte satt ner stod upp. Dessa två stod väldigt nära varandra.
Vilken stad är bättre att stå nära varandra i än Paris?
Nu stod hon och njöt igen.
Ännu en baguette.
Antingen hade han svårt att hålla balansen, eller så tyckte han bara om henne.

En fågel flög förbi.
Där satt dem och skrattade åt mig.
Nu kurrade våra magar efter fika.
Till slut hittade vi ett ställe där vi beställde in varsin crêpes.
Det var skönt att vila benen efter att ha gått runt hela dagen.
Vi satt och blicka ut och förundrades av hur trafiken fungerar utan att någon krockar.
Efter fikan rörde vi oss tillbaka mot hotellet.
Vi visste inte riktigt vad vi ville äta till middag, men började sikta in oss på ett område där vi skulle leta efter en restaurang.
Efter en stunds promenerande insåg vi att vi inte skulle hinna till hotellet innan vi skulle bli alldeles för hungriga.
Kvällens middag blev på ett ställe där vi åt carbonara ur varsin kastrull, och självklart drack vi ananasjuice.
Efter en lång dag med många kilometers vandrande gick vi tillbaka till hotellet där vi ganska snabbt somnade i sängen.
Tack för att du orkade titta på alla bilder!

Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar